World Medicine 

Nature´s intelligence

​​Glykoplanen

Glykoplanen

Stress

Der forbruges overdrevne mængder glukose (sukkerstoffer af alle arter), når kroppen udsættes for stress. Dette øger produktionen af insulin, idet insulin hjælper sukkerstoffer igennem blodet og videre ind i cellerne. Derfor øges insulinforbruget ved stress, hvilket får blodsukkeret til at falde (hypoglykæmi). Dette skaber trang til sødt. Insulin fremmer alle former for inflammation og skaber forkalkninger. Overproduktion af insulin fører med tiden til insulinresistens, dvs. at sukkerstofferne ikke kan komme ind i cellerne, fordi insulinet, der skulle hjælpe det ind, skaber inflammation.  Inflammation skader cellemembraner, så de ikke kan åbne for næring. Cellerne forbrænder derfor sine egne næringsstoffer, for at få energi. Sukker-protein-forbindelser i cellemembranerne svækkes. Dette skaber ikke alene celleskader på cellers egne membraner, men danner giftstoffer som ammoniak, hvilket fører til yderligere celleforfald. Cellemembranerne bliver porøse i processen. Cellerne, og deres stabilitet beskadiges. Det betyder at næring lagres uden for cellerne, især som bugfedt. Bugfedt er vanskeligt at komme af med, fordi det ikke forbrændes inde i muskel-cellerne. Det mest effektive mod bugfedt er, at motionere inden morgenmad, undgå almindeligt sukker samt at spise sent.

Følgerne af ovenstående stress-metabolisme kan, afhængig af belastningen, føre til sygdomme som demens, Alzheimers, Diabetes, Parkinsonisme, depression og smerter.

Diabetea 1 & 2

Diabetes 2 patienter kan starte på fuld dosis af Galaktose.

Diabetes 1 patienter må både Galaktose og omlægning af kosten introduceres lidt af gangen. Gjort rigtigt vil brugen af insulin kunne reduceres.

Grundlag for intelligent ernæring

Glykoplan af dr. Kurt Mosetter

Hyperinsulinemia (for høj produktion af insulin) og hyperglycemia (for højt indhold af sukker i blodet) kommer af såkaldt insulinresistens. Det betyder, at karbohydrater og sukkerstoffer (karbohydrater og kulhydrater er det samme) ikke bliver udnyttet, fordi insulinreceptorerne mister sin følsomhed. Dette skaber bugfedt, dårlig kolesterol og høje triglyceridniveauer, belaster leveren ved først at skabe forhøjede levertal, senere fedtlever urinsyre (podagra) og forhøjet blodtryk.

For megen insulin, dårlig fordøjet glukose og frie fedtsyrer i kroppen fører til generel inflammation eller betændelse. Disse infektioner forbliver gemt i lang tid og er vanskelige at detektere i blodet. De skader hjerne, nerver, blodkar, hjerte, nyrer, øjne, ben og muskler. De skaber metaboliske lidelser som først og fremmest er muskelsmerter som fibromyalgi, muskelsvækkelser og ledproblemer.

Dette «metaboliske syndrom» leder ofte til type II diabetes mellitus og overvægt (fedme). Via andre veje kan det over tid trigge hjerteanfald og slagtilfælde, demens eller Multipel Sklerose (MS). Andre følgelidelser er polycystisk ovarie syndrom (PCOS), amyotrofisk lateral sclerose (ALS) og Parkinsons syge.

​For effektivt at forbedre disse tilstande, lægges speciel vægt på naturlig ernæring og diæt. Som i alle oprindelige og naturlige kulturer gennem tiderne, betyder det at de dårlige karbohydrater skal væk. Indtagelse af sukker, hvidt mel, pizza, pasta, brød, sodavand og frugt med for højt glukoseniveau bør reduceres til intet eller et minimum. Det gælder specielt efter kl 18.00. De gode nyheder er at den afsporede metabolisme bliver sund igen gennem vedvarende opmærksomhed på Glykoplan-vejledningen.

Værdifulde fedtsyrer, sunde sukkerkæder karbohydrater, proteinrig føde og sunde frugter lægger et solidt grundlag. Spisevaner kendetegnet ved hyppig indtagelse af brød, pasta, pizza, godter, sukker, kartoffel, vegetarisk føde og indtagelse af en stor​ andel færdiglavet mad, kan ganske ofte føre til mineral- og vitaminmangel.

På Glykoplanen – ses hvilke fødevarer der kan spises uden problemer og hvilke der ikke kan.

Som et orkester interagerer de forskellige mineraler og vitaminer. Magnesium, zink, chrom og jern indgår i over 300 essentielle fordøjelsesprocesser – i muskler, nervesystem, hjerne, immunsystem for alle organer og for energiomsætningen i kroppen. Vitamin C og E fungerer som et antioxidant-forsvarssystem. De fungerer sammen med B-vitaminer i energiomsætningen, som regenereringsproces og for at garantere syntesen af hormoner og neurotransmittere. Vitamin D og B vitaminer er også essentielle for knogle og muskeldannelse. Tilsammen garanterer de cellefornyelse og regenerering af al væv. Interaktion med balancerede mineraler sikrer økonomi og effektivitet i alle kropslige processer. Sunde fedtsyrer, specielle sukkerstoffer (insulinuafhængige) og sunde balancerede aminosyrer og proteinomsætning danner tilsammen en god metabolisme.

 

Vejledning

Frem til 14.00 spises op til 180 g. bær (hindbær, blåbær, brombær, solbær, ribs, stikkelsbær, tyttebær, tranebær, aronia) og op til 100 g frugt med lavt fruktoseindhold (abrikos, ananas, grapefrugt, honningmelon, kokosnød, lime, tangerine, fersken, papaya, rabarber, citron). Bananer kan ikke spises.

Fløde og smør indtages i små mængder de første fire uger.

Kiwi og hasselnødder promoverer allergier og indtages kun i moderate mængder afhængig af allergirisiko.

Kokosvand 1 glas daglig er godt.

Generelt frarådes glutamat (msg)-holdig mad, f.eks. færdige supper, grønsager, chips. Grøntsagsbouillon uden tilsætningsstoffer kan anvendes.

Ved mave og tarm-associerede symptomer spises kun kogt mad af tomater, paprika, soya, linser, bønner, kikærter de første 8 uger.

Disse fødevarer forårsager leaky gut: Soyabønner, rå tomater, for lidt kogte linser (mindre end 4 timer), for lidt kogte (mindre end 4 timer) kikærter og kartofler.

Hold 4 timers pause mellem måltiderne

Glykoplanen er Glutenfri. Gluten er ikke menneskeføde. Gluten nedbryder tarmen hos alle mennesker og skaber leaky gut.

Uge 1 – 4: De første fire uger reduceres indtagelse af karbohydrater væsentligt.

Uge 4 – 8: Fra kl 14.00 indtages ikke korte karbohydrater​, som er de hurtige i den raffinerede mad.

Uge 9 – 12: Indtagelse af animalske proteiner reduceres.​

Fra kl 18.00 – 8:00 fastes.

Fødevarer med ++++ er de bedste

Fødevarer med +++

  • Grønsager
  • Aubergine
  • Blomkål
  • Broccoli
  • Grønne bønner
  • Cikorie
  • Agurk
  • Gulerødder
  • Kål, alle
  • Kålrabi
  • Græskar
  • Porre
  • Sølvbede
  • Pastinak
  • Ræddik
  • Surkål
  • Selleri
  • Asparges
  • Spinat
  • Zucchini
  • Squash
  • Løg
  • ​Frugt:
  • Avocado
  • Granatæble
  • Oliven
  • ​Salat
  • Brøndkarse
  • Cikorie
  • Endivie
  • Nøddesalat
  • Iceberg
  • Romano
  • Ruccola
  • Bønnespirer
  • Svamp
  • ​Hørfrøolie
  • Olivenolie
  • Rapsolie
  • Kokosolie
  • Kokosfedt
  • ​Chufanødder
  • Kastanjer
  • Maroni
  • Mandler
  • Paranødder
  • Valnødder
  • Pistage(bio)
  • ​Alle urter
  • Fennikel
  • Galangi
  • Ingefær
  • Hvidløg
  • ​Sennepspulver
  • Tang/tare
  • Agar agar
  • ​++Fødevarer med to gange plus
  • Fisk
  • Ørred
  • Torsk
  • Kveite
  • Sild
  • Makrel
  • Sardin
  • Uer
  • Hyse
  • Rødspætte
  • Sværdfisk
  • Rødtunge
  • Tunfisk
  • Laks
  • Sei
  • ​Lam
  • ​Vildt: Ryg og filet
  • ​Hørfrø
  • Hvide bønner
  • Sorte ris
  • Gedeost
  • Fåreost
  • Mandelmælk
  • Økologiske æg
  • Tomater
  • Paprika
  • Linser
  • Kikærter
  • ​+Fødevarer med et plus
  • Friskpresset frugtjuice (indtil 14:00)
  • Dadler 1 (per dag, morgen)
  • Vildt (frit løbende ) økologisk kød
  • Buffalo- kød
  • Oksefilet og mørbrad
  • Kalkun og skindfri kyllingebryst

Fødevarer, der kan indtages inden kl 12.00

  • Amarant
  • Boghvede
  • Majs
  • Hirse
  • Basmati (helkorn)
  • Quinoa
  • Rød ris
  • Røde kartofler
  • Kartofler koges min. 2 timer
  • Johanneskærnemel
  • Majsmel
  • Kartoffelmel Havre
  • Rismælk
  • Sojaprodukter i moderat mængde
  • Fløde og smør (etter 4 uker)Tomatpuré
  • Gærflager
  • Sennep (Dijon uden sukker)
  • Balsamico-eddike
  • Kokosmælk uden sukker

Fødevarer der frarådes – – – –

  • Hvidt sukker
  • Alt med glukose
  • Chokolade (med sukker)
  • Slik
  • Sodavand
  • Saftevand
  • Coca cola
  • Chips
  • Honning
  • Frugtjuice koncentrat
  • Frugtnektar
  • ​Tyggegummi
  • Kunstige sødemidler
  • ​Hvede
  • Havre
  • Spelt
  • Byg
  • Rug
  • Malt

 

  • —-Fødevarer med 3 gange minus​
  • Nudler og pasta
  • Pizza
  • Gnocchi
  • ​Komælk
  • Alle komælksprodukter som yoghurt, ost osv.

 

  • –​Fødevarer med minus gange 2
  • Svinekød
  • Gårdskød
  • Kyllingelår
  • Kyllingebryst med skind
  • ​Peanødder
  • Cashew
  • ​Æblejuice
  • Appelsinjuice
  • -​Fødevarer med minus gange 1
  • Friskpresset frugtjuice efter kl 14
  • Æg
  • Ris
  • ​Søde kartofler (koges min 2 timer)
  • Lupinmel
  • Laktosefrie mælkeprodukter

Gluten-intolerance, Cøliaki

Intolerance overfor det cereale bindemiddel gluten er næsten 100 gange hyppigere forekommende end man hidtil har troet. Kun i ekstreme tilfælde er gluten-intolerance (i form av primær cøliaki) diagnosticeret med diarre og svigtende helbred på grund af tidlig indtagelse af for eksempel glutenholdig grød i løbet af det første leveår. Symptomspektret i barndommen inkluderer smerter i knogler, forsinket pubertet, udeblivelse af menstruation, hovedpine, søvnløshed og allergier. Som voksen kan primær, sekundær og tertiær gluten- intolerance lede til ufrugtbarhed, hormonale forstyrrelser, mere basale forstyrrelser som igen kan lede til autoimmune sygdomme, smertetilstande, sekundær histaminintolerance, sekundær laktoseintolerans og andre fødevareintolerancer og allergier.

Ved multipel sklerose (MS), reumatisme, Hashimoto’s thyroiditis, Crohns sygdom, colitis ulcerosa, lupus erythematosus, polyartrit, polymyositis, astma og hudlidelser, er det værd at se på en grundlæggende ændring af kosten.

Alle former for gluten-intolerance forstyrrer tarmene og deres mikrobiotiske flora væsentligt. Samtidig med tab af vigtige sunde tarmbakteriestammer som bifidus, laktobasilicus, indtager patologiske stammer bakterieres plads og øger i mengde. Typisk patologisk tegn er øget vækst av bakterien E. Coli.​ Gluten angriber også villi i tyndtarmen (fingerformede strukturer i tarmslimhinden). Dette vil medføre de sukker nedbrydende enzymer i «trævlerne» på overfladen af mikrovillierne skades. Sekundær laktose og fruktose-intolerance kan blive resultatet. Videre kan de histamin nedbrydende enzymer (DAO) blive svækket og dermed resultere i tilegnet histaminintolerance.

Den mest alvorlige skade er imidlertid i “dybden” af tarmslimhinden. Her udvikles en såkaldt “lækkende tarm” (leaky gut syndrome). Tab af værdifulde næringsstoffer og vitaminer, ufordøjede sukkerstoffer og toksiner skader systemet og går i blodet. Dette fører til inflammation og immunreaktioner i organismen. Antistof familier formes og kan, afhængig af familie afhængige svage punkter og fordøjelses svagheder, angribe tarmen (Crohns sygdom, colitis ulcerosa), skjoldbruskkirtlen (Hashimoto’s thyroiditis), ”isolering” av nerveceller (multiple sklerose), ledkapsler (reumatisk artrit), organer (systemic lupus erythematosus) og huden eksem.

Det fører sjældent til noget bare at undgå indtagelse af “ballademageren” gluten. Når tarmen først lækker, kan mælkeprodukter, soya, tomater, bønner og kartofler forværre. Videre kan der opstå flere andre mave/tarmrelaterede problemer. Intolerancer marcherer normalt sammen i dette “begravelsesorkester”!

For at modvirke dette, kan anvendes en god plan – Glykoplanen!​